Виробництво сталі впаде у три рази: як війна впливає на металургійну галузь України

Україна почала відновлювати експорт, але стосується це поки що лише зерна. Металургійна промисловість стогне. І головна причина цього — заблоковані порти. Окрім того, через росію наша держава втратила такі великі підприємства як «Азовсталь» та ММК імені Ілліча. Саме вони виробляли 40% українського металу. СВОЇ розібралися в наявній ситуації у промисловості та зібрали прогнози експертів щодо розвитку галузі.

Що відбувається в металургійній галузі

До останнього часу у середньому рівень завантаження працюючих підприємств комплексу становив 25-28 % у металургійних заводів та 45-50 % — у ГЗК.

Нещодавно металургійний комбінат «Арселор Мітал Кривий Ріг» повідомив про скорочення виробництва та зниження зарплат на третину. Інгулецький та Південний гірничо-збагачувальні комбінати призупинили діяльність, а з початку липня ще і Північний ГЗК припинив добувати руду.

За даними галузевого об’єднання підприємства «Укрметалургпром», вітчизняні металурги у червні випустили лише 300 тисяч тонн сталі, що на чверть менше, ніж у травні. Результат роботи гірничодобувної галузі не менш сумний: разом з металургією експорт продукції впав на 50 відсотків. На кінець року виробництво сталі може впасти у три рази.

Через росіян єдиним шляхом для експорту криворізького металу виступає залізниця. Проте така зміна логістики значно підвищує вартість експорту. А точніше, робить продукцію неконкурентоспроможною.

Проблеми з експортом

З 1 липня «Укрзалізниця» підвищила на 70 відсотків тарифи на вантажоперевезення. Водночас залізниця зменшила у чотири рази нормативну відстань, яку вагони проходять за добу. Якщо раніше з центральних регіонів до західного кордону вантажі діставалися за три дні, то тепер перевезення на ту ж відстань триває в середньому 12 діб.

За словами голови «Укрзалізниці» Олександра Камишіна, промисловці цей удар «тримають, розв’язувують логістичні задачі і йдуть вперед». Проте у Кривому Розі «тримати удар» доводиться шляхом зменшення обсягів виробництва та зупинки ГЗК на три місяці.

В «АрселорМіттал Кривий Ріг» зазначають, що у порівнянні з довоєнними показниками логістика подорожчала майже на 400 відсотків. На це накладається падіння світових цін на продукцію та суттєві ризики, пов’язані з війною. Фактично така ситуація змушує повністю зупинити експорт та виробництво.

За словами президента «Укрметалургпрому» Олександра Каленкова, підвищення залізничних тарифів на вантажоперевезення матиме серйозні соціальні наслідки. Поки що власники підприємств продовжують платити заробітну плату своїм працівникам, однак подальше погіршення економічної ситуації призведе до логічного кроку.

Як буде відновлюватися металургійна галузь

Без закінчення війни та повноцінного розблокування морських перевезень перспективи вітчизняної промисловості, зокрема, гірничо-металургійного комплексу виглядають не дуже оптимістичними.

Значна частина промисловості нікуди не ділась, проте для перезавантаження знадобиться оборотний капітал. І тут велику роль буде грати можливість залучити ці кошти у банківської системи та бажання власників підприємств. Крім того, через війну промислові підприємства можуть залишитись без ключових клієнтів або постачальників.

За словами президента Українського союзу промисловців і підприємців Анатолія Кінаха, наші промисловці очікують фазу відновлення галузі вже з 2023 року, хоча багато в чому це буде залежати від ситуації на фронті та успішності проходження зимового періоду. Найбільше відчутного пожвавлення експерти очікують у будівельному секторі та інфраструктурі.

«Сюди піде левова частка інвестицій, чимало проєктів здійснюватимуться в кооперації із європейськими компаніями. Після цього така тенденція збережеться, і інтеграція ринків стане ще більш відчутною», — зазначив Кінах.

Ще однією точкою зростання, на його думку, буде національний оборонно-промисловий комплекс. Виробляти зброю Україні допоможе ведення реальної війни та замовлення від західних партнерів.

August 4, 2022

Пошукаємо?