Як працюватимуть банки під час блекауту?
Блекаутом вважатиметься відсутність стабільного електроживлення протягом трьох і більше діб. Лист з рекомендаціями, як діяти в такому випадку, банківським установам розіслав НБУ.
1. Банкам радять визначити перелік чергових відділень, які працюватимуть під час кризових ситуацій. Ці відділення мають бути забезпечені резервними каналами зв’язку (супутниковий), резервними джерелами електроживлення (потужними електрогенераторами) із запасом ресурсу/палива мінімум на дві-три доби та надійними джерелами їх поповнення.
Перелік чергових відділень мають бути на сайті банку, у контактних центрах та на дверях решти відділень міста.
2. Банки мають розробити план дій щодо забезпечення доступу персоналу до чергових відділень (підвезення з/на роботу), скласти перелік резервних працівників, їх харчування, надбавок за роботу в складних умовах тощо. Працівники завчасно мають бути повідомлені про ці заходи, а також мати інструкції щодо дій під час тривалої відсутності енергопостачання.
3. Забезпечити підкріплення готівкою чергових відділень. НБУ рекомендує розмістити за потреби в чергових відділеннях додаткові сейфи для готівки.
4. Забезпечити чергові відділення додатковою технікою, у тому числі за рахунок тимчасового переміщення з решти відділень.
5. Опрацювати можливість збільшення кількості терміналів самообслуговування та банкоматів у чергових відділеннях. Під час блекауту чергові відділення мають забезпечити прийом готівки від бізнесу, зокрема від клієнтів інших банків.
6. Рекомендується подовжити строк дії платіжних карток, термін яких спливає в поточному й наступному місяцях як мінімум на три місяці.
7. За наявності технічної можливості – забезпечити безплатний доступ до Wi-Fi громадянам — відвідувачам чергових відділень.
8. Розглянути питання скасування комісій з отримання готівки з платіжних карток інших банків у касах чергових відділень. Допустимо встановлювати ліміти, наприклад «не більше 10 тис. грн на клієнта в день».
Вже зараз банки мають:
1. Ужити заходів щодо забезпечення безперервної роботи. Розмістити в центрах обробки даних та в приміщеннях контакт-центрів резервні джерела електроживлення, дизельні генератори з паливом на 7 діб роботи з постійним поповненням запасів.
2. Забезпечити роботу своїх систем та каналів на мінімум 7 діб у разі обмеження постачання електроенергії.
3. Підтримувати в гарячому резерві виділені канали зв’язку на локації Національного банку в Києві та Львові.
4. Забезпечити створення, зберігання та можливість оперативного відновлення з резервних копій даних відповідних інформаційних систем.
Зазначимо, деякі банки пропонують власникам бізнесу приймати платежі за товари та послуги онлайн. Наприклад, у Приватбанку є застосунок Термінал, що перетворює звичайний смартфон та платіжний термінал та приймає картки будь-яких банків. Або скористатися платіжним QR-кодом та Приват24.
Клієнтам Ощадбанку рекомендують встановити мобільні сервіси «Ощад 24/7» та «Мобільний Ощад».